Cost Per Sale – model płatności, który opanuje rynek e-commerce

Jak zmniejszyć ryzyko niepowodzenia kampanii reklamowej i przepalenia budżetu reklamowego? Odpowiedź brzmi: skorzystaj z efektywnościowej reklamy internetowej. Jednym z najpopularniejszych modeli rozliczania w marketingu efektywnościowym jest przede wszystkim prowizyjny model płatności – Cost Per Sale, czyli model nastawiony na rozliczanie za efekt.

Efektywność reklamy internetowej w modelu Cost Per Sale (CPS) minimalizuje ryzyko niepowodzenia kampanii i przepalenia budżetu reklamowego, gdyż reklamodawca płaci wyłącznie za efektywne transakcje sprzedażowe.

Model Cost Per Sale – prowizja od sprzedaży

Cost Per Sale (CPS) w marketingu afiliacyjnym jest modelem wynagradzania wydawców w zamian za promowanie na swojej stronie produktów reklamodawcy. W ten sposób reklamodawca płaci wyłącznie za reklamę, która przyniosła efekt w postaci sprzedaży.

Reklamodawca samodzielnie ustala, jakim procentem od sprzedaży może podzielić się z wydawcą. Informacja o wysokości stawki Cost Per Sale jest zawarta w warunkach programu partnerskiego. Dlatego, zanim wydawca rozpocznie polecanie produktów reklamodawcy, może sprawdzić, jakiej prowizji może się spodziewać po skutecznej promocji.

Skąd reklamodawca wie, komu wypłacić prowizję? Tu na pomoc przychodzi system afiliacyjny, który śledzi ruch i transakcje w sklepie reklamodawcy, będące wynikiem działań afiliacyjnych konkretnego wydawcy. Liczą się tylko polecenia, które doprowadziły do sprzedaży, czyli kiedy klient opłacił zamówienie i nie dokonał jego zwrotu.

Reklamodawca zarejestrowany w sieci afiliacyjnej ma wgląd do panelu, gdzie ma możliwość akceptacji lub odrzucenia sprzedaży z poleceń wydawców. Reklamodawca rozlicza się z wydawcami zbiorczo raz w miesiącu. System afiliacyjny sumuje wszystkie transakcje i samodzielnie dokonuje wypłaty wynagrodzeń poszczególnym wydawcom zaraz po otrzymaniu przelewu od reklamodawcy.

Cost Per Sale w ecommerce

Cost Per Sale – nie ma kosztów bez efektów

Reklamodawca współpracujący z wydawcami w modelu Cost Per Sale nie płaci za liczbę odsłon czy kliknięcie w reklamę. Płaci tylko za uzyskane efekty w postaci sprzedaży produktów. Jeśli użytkownik przejdzie na stronę reklamodawcy po przekierowaniu ze strony wydawcy, ale nie dokona zakupu, to reklamodawca nie ponosi żadnych kosztów.

Influencer modowy dołączył do programu partnerskiego sklepu z garniturami ze stawką CPS – 10%. Był okres studniówek, dlatego zdecydował się na pobranie linków afiliacyjnych do garniturów, które świetnie nadawały się na tę okazję. Influencer stworzył InstaStories, w którym umieścił naklejki z linkami afiliacyjnymi do polecanych garniturów. W ciągu tego dnia z polecenia influencera dokonano 20 transakcji na łączną kwotę 16 000 zł.

Niestety kilka zamówień nie zostało opłaconych, a część garniturów zwrócono po przymiarce. Ostatecznie reklamodawca zaakceptował transakcje na kwotę 13 000 zł. Wobec tego influencer zarobił 1 300 zł.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zwiększania sprzedaży!
Kliknij tutaj i odkryj więcej!
WYPRÓBUJ ZA DARMO!

Cost Per Sale – na czym zyskuje reklamodawca?

Mniejsze ryzyko przepalenia budżetu reklamowego

Minimalizacja ryzyka przepłacenia reklamy to największa zaleta współpracy w modelu Cost Per Sale. Reklamodawca nie poniesie kosztów reklamy, jeśli nie dojdzie do sprzedaży. W przypadku korzystania z innych sposobów reklamy reklamodawca musi z góry opłacić koszt promocji, bez względu na to, czy kampania odniesie sukces, czy przeciwnie – okaże się totalnym niepowodzeniem. Koszt porażki kampanii w modelu Cost Per Sale przejmuje na siebie wydawca, który poświecił czas i środki na promocję produktów reklamodawcy.

Porównajmy model Cost Per Sale do Cost Per Click, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie w jego reklamę. Średnia stawka za jedno kliknięcie to zwykle minimum kilkadziesiąt groszy. Kwota z pozoru nieduża, ale koszt kliknięć osób, które klikną w reklamę, ale nie dokonają zakupu, może znacznie przewyższyć planowane wydatki na reklamę.

Cost Per Sale

Reklamodawca planuje kampanię, której celem jest sprzedaż produktów na wartość 20 000 zł. W e-sklepie z modą damską zakładamy średnią konwersję na poziomie 1,5% oraz średnią wartość koszyka – 200 zł. Porównajmy koszty reklamy w modelach CPS i CPC, przy założeniu, że stawka CPC to 60 groszy, a CPS – 10%.

Model CPC 

Aby osiągnąć sprzedaż o wartości 20 000 zł, klienci muszą złożyć 100 zamówień o średniej wartości koszyka – 200 zł. Biorąc pod uwagę konwersję na poziomie 1,5%, to stronę internetową sklepu musi odwiedzić 6666 klientów. Koszt kampanii w modelu CPC wyniesie wówczas niemal 4 000 zł (6666 x 0,6 zł = 3999,6 zł).

Model CPS

Przyjmijmy, że średni współczynnik odrzuceń transakcji z powodu płatności lub zwrotu towaru to 15%. W związku z tym reklamodawca wypłaci prowizje od reszty zamówień, które zostały zrealizowane, czyli 17 000 zł (85% x 20 000 zł = 17 000 zł). Reklamodawca zapłaci wydawcom 1 700 zł (10% x 17 000 zł).

Pewny zwrot z inwestycji

W modelu Cost Per Sale reklamodawca oddaje część swojego zysku ze sprzedaży. Mimo że jego przychody ulegają obniżeniu, to należy pamiętać, że reklamodawca sam ustala wysokość prowizji i może zrobić to w taki sposób, żeby reklama nie przewyższała zysku ze sprzedaży.

Perspektywiczna współpraca zorientowana na efekty

Po przystąpieniu do sieci afiliacyjnej reklamodawca tworzy sieć wydawców, którzy zgadzają się na współpracę w modelu Cost Per Sale. Efekty nie będą natychmiastowe, trzeba nastawić się na długofalową współpracę. Im bardziej rozbudowana sieć wydawców, tym lepsze efekty współpracy afiliacyjnej osiągnie reklamodawca. Bywa to proces długotrwały i wypełniony pracą, ale pozyskani wydawcy są kapitałem, który pozwala na wymierne korzyści na długie lata.

Cost Per Sale – jakie korzyści zyskuje wydawca?

Proste i przejrzyste warunki współpracy

W modelu Cost Per Sale wydawca może prowadzić działania promocyjne na rzecz reklamodawcy zaraz po dołączeniu do jego programu partnerskiego. W ten sposób wydawca ma możliwość podjęcia współpracy zarówno ze znanymi markami, jak i niszowymi sklepami. Nie ma konieczności podpisywania skomplikowanych umów o współpracę. Wydawca równie łatwo może zrezygnować ze współpracy i to bez podawania przyczyny. Po prostu przestaje promować produkty reklamodawcy – bez dopełniania zbędnych formalności.

Wolny wybór w działaniu

Nikt nie narzuca wydawcy, z jakich narzędzi afiliacyjnych powinien korzystać oraz jakie produkty i komu powinien je polecać. Owszem, reklamodawcy udostępniają wydawcom odpowiednie kreacje reklamowe w ramach programu partnerskiego, ale wydawca ma pełną dowolność w ich wykorzystaniu. Sam decyduje, czy użyje linku afiliacyjnego, baneru oraz czy będzie polecać produkty reklamodawcy na blogu, serwisie internetowym czy dowolnej platformie społecznościowej.

Idealne rozwiązanie dla małych i dużych

Model Cost Per Sale jest opłacalny dla wydawców z małą, jak i dużą grupą odbiorców. Wydawca wcale nie musi mieć dużego ruchu na stronie, a sukces w sprzedaży zależy w dużej mierze od jego umiejętności perswazji. Jeden TikToker może mieć 100 tysięcy obserwujących, ale do zakupu z jego polecenia przekona jedynie 2% swoich followersów. Drugi influencer ma o wiele mniejszą liczbę obserwujących np. 10 000 osób, ale świetnie reklamuje produkty i przekonuje do ich zakupu. Dzięki temu co piąty, a może nawet co szósty obserwujący kupi produkt z jego polecenia. Wówczas zarobki obydwu influencerów mogą być tak naprawdę takie same mimo różnic w zasięgach.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zwiększania sprzedaży!
Kliknij tutaj i odkryj więcej!
WYPRÓBUJ ZA DARMO!

Bezterminowe linki afiliacyjne

Rozliczanie w modelu Cost Per Sale to szansa dla wydawców na stworzenie stałego dochodu pasywnego dzięki afiliacji. Linki afiliacyjne są najprostszym sposobem na zarabianie na polecaniu. Kiedy wydawca wygeneruje i umieści link w swoich treściach, może otrzymywać dzięki niemu profity przez miesiące, a nawet lata. Jak to możliwe?! Linki afiliacyjne nie mają określonego terminu ważności, dlatego nie ma obaw przed ich dezaktualizacją czy wygaśnięciem.

Cost Per Sale

Cost Per Sale – model rozliczeń dopasowany do e-commerce

Możliwość oceny efektywności

Każdy wydawca, który współpracuje w modelu Cost Per Sale posiada unikalny identyfikator. Dzięki niemu możliwa jest rejestracja ruchu oraz transakcji pozyskanych w wyniku polecenia wydawcy. Dane na temat ruchu i transakcji są zbierane i zestawiane w szczegółowych statystykach. Reklamodawca może w każdym momencie spojrzeć na statystyki, przeanalizować działania wydawców oraz ewentualnie przekazać jakieś wskazówki.

Wykorzystanie potencjału wszystkich wydawców

Może się zdarzyć, że wydawcy osiągają słabe wyniki. Ich sprzedaż jest zbyt mała, a konwersja niezadowalająca. Wówczas reklamodawca może wyciągnąć pomocną dłoń i udostępnić wydawcy kody rabatowe albo podpowiedzieć, które produkty z jego oferty są najpopularniejsze. Wyniki wydawcy poprawią się, a jeśli nie, to wciąż nie stanowi to żadnego problemu ani ryzyka dla reklamodawcy. W modelu Cost Per Sale prowizja jest wypłacana wyłącznie za sprzedaż. Wciąż należy pamiętać, że aktywna współpraca z wydawcami oraz zaangażowanie reklamodawcy w rozwój programu partnerskiego to szansa na systematyczny wzrost sprzedaży.

Opcja pełna korzyści

Afiliacja, jako kanał performance marketingu, stale się rozwija. Model Cost Per Sale jest obecnie najkorzystniejszym modelem rozliczania. To model, który gwarantuje długofalową, dobrowolną współpracę, efektywność kampanii i brak zbędnych formalności. Sieci afiliacyjne dla e-commerce często oferują ten model, ponieważ posiada wszystkie argumenty ku temu, by zdominować marketing w e-commerce.