Jak prowadzić efektywny program afiliacyjny w e-commerce?
Program afiliacyjny to narzędzie, dzięki któremu reklamodawca może zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Nie bez przyczyny rośnie zainteresowanie marketingiem afiliacyjnym zarówno wśród reklamodawców, jak i wydawców. Skuteczny program afiliacyjny pozwala generować zyski jednym i drugim.
Program afiliacyjny w sieci afiliacyjnej
Uruchomienie programu afiliacyjnego w sieci afiliacyjnej otwiera przed reklamodawcą szereg korzyści. Przede wszystkim reklamodawca otrzymuje dostęp do oprogramowania, dzięki któremu może rozliczać reklamy w modelu Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży.
Platforma afiliacyjna umożliwia korzystanie z systemu trackingowego. System ten śledzi ruch i sprzedaż generowane przez wydawców w sklepach reklamodawców. Na podstawie zebranych danych system afiliacyjny zlicza transakcje i nalicza wydawcom odpowiednie prowizje. Reklamodawca otrzymuje również dostęp do szczegółowych statystyk, dzięki którym może zoptymalizować współpracę z wydawcą w celu osiągnięcia większej sprzedaży.
To nie koniec korzyści ze współpracy z siecią afiliacyjną. Samodzielne poszukiwania wydawców mogą być niezwykle czasochłonne. Reklamodawca, który rejestruje się np. do naszej sieci afiliacyjnej, otrzymuje dostęp do bazy ponad 12 tysięcy wydawców! Wydawcy mogą wysyłać prośby o dołączenie do programu afiliacyjnego reklamodawcy lub reklamodawcy zapraszają wybranych wydawców samodzielnie.
Można zautomatyzować proces dołączania nowych wydawców do programu i akceptować z góry wszystkie prośby. Rozliczanie z wydawcami czy dystrybucja kodów rabatowych również nie wymaga dodatkowych działań reklamodawcy, a wszystko to jest możliwe dzięki technologii, którą ma do dyspozycji sieć afiliacyjna.
Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zwiększania sprzedaży!
Kliknij tutaj i odkryj więcej!
Mimo wszystko, aby współpraca reklamodawców z wydawcami była skuteczna i przynosiła zyski w postaci wzrostu sprzedaży, to potrzebny jest jeszcze jeden element – zaangażowanie reklamodawcy.
Program afiliacyjny – jak wyglądał jego rozwój w branży e-commerce
W 1996 roku Amazon uruchomił pierwszy program afiliacyjny w modelu Cost Per Sale. Początki funkcjonowania programu były trudne i niewiele było osób chętnych do współpracy. Jednak cierpliwa praca nad rozwojem sieci wydawców i oferowanie atrakcyjnej prowizji zwiększyły skuteczność i liczbę sprzedaży w Amazonie. Śladami Amazona zaczęły podążać kolejne sklepy, które wprowadzały prowizyjny model rozliczania ze swoimi internetowymi wydawcami. Reklamodawcy zorientowali się, że afiliacja jest skutecznym i bezpiecznym sposobem reklamy, a wydawcy znaleźli równie prosty sposób na zarabianie w internecie.
Dzięki firmie Amazon afiliacja zyskała ogromną popularność w Stanach Zjednoczonych, a nawet stała się jednym z filarów marketingu internetowego. Dane raportu firmy Forrester pokazują, że w roku 2017 ponad 80% reklamodawców w USA korzystało z marketingu afiliacyjnego. Średnie wydatki na ten kanał promocji wynosiły około 10% budżetu przeznaczonego na marketing. Po sukcesie programu afiliacyjnego Amazona kwestią czasu było pojawienie się marketingu efektywnościowego również w Europie.
Branża e-commerce w Polsce zaczęła się intensywnie rozwijać dopiero około 2010 roku. Od tamtej pory liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła do ponad 50 tysięcy. Niestety większość z nich nie korzysta jeszcze z potencjału, jaki oferuje marketing afiliacyjny. Tylko 5% reklamodawców zdecydowało się na program afiliacyjny jako sposób promocji swoich produktów i zwiększenie sprzedaży. Oni już zbudowali silną sieć wydawców, która stała się bazą do kolejnych działań promocyjnych rozliczanych wyłącznie za efekty w postaci sprzedaży.
Jak działa program afiliacyjny?
Wróćmy jeszcze do podstaw, czyli czym jest program afiliacyjny i jak działa. Program afiliacyjny jest jednym z narzędzi marketingu internetowego, dzięki któremu możliwe jest zwiększenie sprzedaży poprzez zaangażowanie do współpracy sieci wydawców polecających produkty reklamodawcy. Im większe zaangażowanie reklamodawcy w tworzenie sieci wydawców, tym większa szansa na rozwój programu i wzrost sprzedaży w sklepie internetowym.
Grupa wydawców współpracujących w ramach programu afiliacyjnego, poleca produkty reklamodawcy i tym samym przekierowuje ruch z ich strony na stronę sklepu internetowego. Do promocji produktów wydawcy mogą wykorzystywać dowolne narzędzia udostępniane przez sieć afiliacyjną. Najczęściej korzystają z linków afiliacyjnych, ale mają do dyspozycji również widżety produktowe, plik xml oraz banery.
Należy zaznaczyć, że program afiliacyjny w e-commerce to nie tylko współpraca sklepów internetowych ze znanymi influencerami. Wydawcą może być każdy: bloger, YouTuber, użytkownik mediów społecznościowych takich jak TikTok, Facebook czy Instagram. Polecać produkty reklamodawcy mogą również różnego rodzaju serwisy tematyczne, porównywarki i wyszukiwarki produktów, serwisy rabatowe, a także specjaliści SEO i GoogleAds.
Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zwiększania sprzedaży!
Kliknij tutaj i odkryj więcej!
Program afiliacyjny a sieć wydawców
Obecnie uruchomienie programu afiliacyjnego nie stwarza reklamodawcy większych technologicznych problemów. Jedynym wyzwaniem jest implementacja śledzącego kodu na stronie sklepu internetowej reklamodawcy. Jeśli strona sklepu jest oparta o oprogramowanie autorskie, wówczas implementacja może zająć jeden dzień roboczy. Ale istnieją pewne ułatwienia w postaci darmowych wtyczek na popularnych platformach sklepowych, dzięki którym implementacji kodu można dokonać samodzielnie, nawet w kilka minut.
Uruchomienie programu afiliacyjnego to nie koniec działań. Należy pamiętać, że największą wartością programu afiliacyjnego są wydawcy. Silna i skuteczna sieć wirtualnych wydawców wnosi największy udział w sukces programu afiliacyjnego. Dlatego tak ważne jest aktywne pozyskiwanie wydawców do programu, obserwowanie i analizowanie ich działań oraz rozwijanie współpracy z pełnym zaangażowaniem obydwu stron.
Program afiliacyjny pozwala reklamodawcom obniżyć ryzyko niepowodzenia kampanii reklamowej do minimum. Dlaczego? Reklamodawca w modelu rozliczeniowym Cost Per Sale wynagradza wydawcę prowizją tylko wtedy, kiedy doszło do zakupu z polecenia, a transakcja została zweryfikowana i zaakceptowana. To wydawca podejmuje ryzyko, że mimo swoich działań na rzecz promocji produktu, nie doprowadzi czytelnika do decyzji o zakupie i nie otrzyma wówczas prowizji. Podjęte ryzyko wymaga wzajemnego zaufania. Uczciwe i terminowe wynagradzanie wydawców powoduje ich większe zaangażowanie w promowanie produktów i marki reklamodawcy. Nie należy zniechęcać się początkowymi niepowodzeniami, gdyż budowanie sieci wydawców i dobrej relacji z nimi wymaga czasu i cierpliwości.
Program afiliacyjny w e-commerce: brak wydawców = brak sprzedaży
Uruchomić program afiliacyjny w sieci afiliacyjnej może każdy właściciel sklepu internetowego. Sieć afiliacyjna udostępnia odpowiednie zaplecze technologiczne oraz liczną bazę wydawców, którzy chętnie podejmują współpracę w modelu Cost Per Sale. Reklamodawca akceptuje prośby o dołączenie od chętnych wydawców lub zaprasza ich samodzielnie, dzięki systemowi udostępnionemu na platformie.
Ale działania na rzecz programu afiliacyjnego nie ograniczają się do platformy afiliacyjnej. Reklamodawca powinien również zachęcać do dołączenia do jego programu użytkowników poza siecią afiliacyjną. W jaki sposób? Chwaląc się swoim programem afiliacyjnym wszędzie, gdzie to tylko możliwe – na blogu, w social media, a nawet w newsletterze.
Warto umieścić informację o możliwości współpracy w ramach programu afiliacyjnego na stronie sklepu reklamodawcy. Każdy z klientów jest tak naprawdę potencjalnym wydawcą. Klient, który jest zadowolony z zakupu, bardzo często poleca go innym, a będzie robił to jeszcze chętniej, jeśli będzie mógł przy okazji na tych poleceniach zarobić.
Link afiliacyjny to podstawowe narzędzie marketingu afiliacyjnego. Nie wymaga żadnych ponadprzeciętnych umiejętności od użytkownika, dlatego wydawcą może zostać w zasadzie każdy!
Rozwój programu dzięki dobrym relacjom
Wszelkie zaangażowanie reklamodawcy w budowanie relacji z wydawcami wpływa niezwykle pozytywnie na efekty współpracy. Budowanie relacji warto rozpocząć od szybkiej reakcji na prośby o dołączenie do programu. Drugim etapie są terminowe weryfikacje zamówień i niezwlekanie z wypłacaniem prowizji. Te praktyki pozwalają reklamodawcy wzbudzić zaufanie i budują jego wiarygodność jako uczciwego reklamodawcy. Świetnym pomysłem jest też nagradzanie najaktywniejszych wydawców, oferując im wyższe stawki prowizji. Takie wyróżnienie doskonale zachęca do jeszcze większego zaangażowania w promocję produktów reklamodawcy.
Skuteczna współpraca dzięki skutecznej komunikacji
Współpraca wydawców z reklamodawcami układa się o wiele lepiej, jeśli są ze sobą w stałym kontakcie. Informowanie swoich wydawców o zniżkach, kodach rabatowych, wyprzedażach czy dniach darmowej dostawy w sklepach internetowych powinno stanowić standardowe działanie dla każdego reklamodawcy. Im więcej akcji tego typu, tym łatwiej wydawcom będzie zachęcić swoich odbiorców do zakupów.
Smakowitym kąskiem w działaniach afiliacyjnych wydawcy jest promowanie nowości czy produktów bestsellerowych. Z perspektywy wydawcy bardzo ważne jest, by reklamodawca poinformował go, które produkty warto reklamować, bo np. osiągają w danym okresie najwyższą sprzedażą lub cieszą się najlepszą opinią wśród kupujących. Udostępnianie tego typu informacji ma kluczowe znaczenie w rozwijaniu dobrych relacji i skutecznej współpracy.
3 komentarze do “Jak prowadzić efektywny program afiliacyjny w e-commerce?”
Możliwość komentowania została wyłączona.