Jak działa sieć afiliacyjna?

W Stanach Zjednoczonych 80% sklepów online wykorzystuje marketing afiliacyjny do zwiększenia  sprzedaży. Największy sklep internetowy – Amazon – prowadzi swój program partnerski już ponad ćwierć wieku! Potencjał marketingu afiliacyjnego wciąż rośnie, wraz z rozwojem narzędzi internetowych, social mediów i różnorodnych platform komunikacyjnych.

Wartość rynku e-commerce w Polsce rok do roku rośnie o kilkanaście procent. W 2022 roku przekroczy wartość 100mld zł, a według prognoz, w ciągu kolejnych dziesięciu lat, ta wartość zostanie podwojona. Dzięki temu również z roku na roku przybywa właścicieli z branży e-commerce, którzy decydują się na dołączenie do sieci afiliacyjnej i rozszerzenie swoich działań reklamowych o marketing afiliacyjny. Warto dołaczyć do ich grona, aby nie zostać w tyle i nie przegapić współpracy z najlepszymi wydawcami.

Sieci afiliacyjne działają jako pośrednicy między reklamodawcami a wydawcami, zapewniając niezbędne zaplecze technologiczne dla uruchomienia programów partnerskich i umożliwiając efektywną współpracę w modelu Cost Per Sale.

Sieć afiliacyjna – co to jest?

Sieć afiliacyjna jest pośrednikiem pomiędzy reklamodawcą a wydawcą, który zapewnia niezbędne zaplecze technologiczne i umożliwia nawiązanie współpracy w ramach marketingu afiliacyjnego. Można powiedzieć, że sieć afiliacyjna to takie wirtualne miejsce w sieci. To w nim reklamodawcy mogą uruchamiać swoje programy partnerskie, a wydawcy do nich dołączać i promować produkty reklamodawcy na swoich powierzchniach online.

Przykład:

Właściciel sklepu internetowego z odzieżą damską ma w planach uruchomienie programu partnerskiego, żeby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie. Decyduje się na przystąpienie do sieci afiliacyjnej, ponieważ zapewnia ona zaplecze technologiczne konieczne do prowadzenia programu. Dołączając do sieci afiliacyjnej, właściciel sklepu otrzymuje dostęp do wydawców, którzy chcą i potrafią współpracować w modelu Cost Per Sale.

Właściciel sklepu, czyli reklamodawca, podczas uruchamiania programu partnerskiego określa warunki wynagradzania wydawców. Może to być wysokość prowizji za wygenerowaną sprzedaż lub stała stawka za dostarczenie leada czy innej akcji.

Wydawcy, po rejestracji w sieci afiliacyjnej, otrzymują dostęp do setek programów partnerskich, do których mogą szybko i łatwo dołączyć. Sieć afiliacyjna dostarcza im również narzędzia afiliacyjne niezbędne do polecania i zarabiania na marketingu afiliacyjnym.

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to rodzaj marketingu internetowego, który opiera się na współpracy reklamodawców z wydawcami. Reklamodawca wypłaca wydawcy wynagrodzenie tylko wtedy, gdy wydawca dostarczy efekt w postaci sprzedaży polecanych produktów (Cost Per Sale) lub innych akcji (Cost Per Lead, Cost Per Click). Historia marketingu afiliacyjnego sięga 1994 roku. Idea prowizji za sprzedaż została wykorzystana przez założyciela jednego z pierwszych amerykańskich sklepów internetowych – PC Flowers. Dwa lata później program partnerski uruchomił Jeff Bezos w firmie Amazon.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zwiększania sprzedaży!
Kliknij tutaj i odkryj więcej!
WYPRÓBUJ ZA DARMO!

Sieć afiliacyjna – jak działamy?

Głównym zadaniem sieci afiliacyjnej jest zliczanie ruchu i transakcji wygenerowanych przez wydawców na poczet reklamodawców. Poza tym sieć afiliacyjna gromadzi dane, na podstawie których dostarcza szczegółowe statystyki i nalicza odpowiednie wynagrodzenia dla wydawców. Pośredniczy w przepływie informacji i materiałów reklamowych pomiędzy partnerami afiliacyjnymi, a także umożliwia optymalizowanie działań zaangażowanych stron.

Sieć afiliacyjna znacznie usprawnia wdrożenie działań afiliacyjnych i wspiera współpracę. Reklamodawcy otrzymują dostęp do licznej bazy wydawców, a wydawcy do reklamodawców. Jedni i drudzy mają wspólny cel – zwiększyć zyski dzięki zwiększeniu sprzedaży.

sieć afiliacyjna zalety

Sieć afiliacyjna – reklamodawca czy wydawca?

Jak już powiedzieliśmy, sieć afiliacyjna udostępnia reklamodawcom i wydawcom przestrzeń do współpracy. Dla tych, którzy mają wątpliwości czy są reklamodawcami czy wydawcami, wyjaśniamy, kto jest z kim w systemie afiliacyjnym.

Reklamodawca

Reklamodawca w afiliacji to każdy sprzedawca internetowy reklamujący swoje produkty lub usługi przy pomocy wirtualnych sprzedawców – wydawców afiliacyjnych. Rozlicza się z nimi wyłącznie za dostarczone efekty w postaci np.:

  • sprzedaży produkty w sklepie internetowym,
  • zapisu do newslettera,
  • wypełnienia formularza kontaktowego,
  • pobrania aplikacji.

sieć afiliacyjna - reklamodawca

Wydawca

Wydawca w afiliacji to użytkownik zarejestrowany w sieci afiliacyjnej, który posiada powierzchnię reklamową online, gdzie może polecać produkty lub usługi reklamodawcy. Wydawcą może być każdy bloger, YouTuber, influencer, użytkownik mediów społecznościowych, właściciel tematycznych stron i portali internetowych, serwis rabatowy i cashbackowy, właściciel baz mailingowych, a także specjalista SEO.

Użytkownik

Mówiąc o osobach zaangażowanych w marketing afiliacyjny, nie można zapomnieć o ostatnim, ale nie mniej ważnym ogniwie marketingu afiliacyjnego. Chodzi o użytkownika, czyli osobę, która z polecenia wydawcy odwiedzi stronę reklamodawcy i dokona zakupu.

sieć afiliacyjna - wydawca

Sieć afiliacyjna – najważniejsze formy współpracy

Największą zaletą korzystania z marketingu afiliacyjnego jest efektywnościowy model rozliczeń. Co to oznacza dla reklamodawcy? Przede wszystkim to, że płaci wyłącznie za efekty, bez ryzyka poniesienia kosztów za nieskuteczne reklamy. Wśród najpopularniejszych form współpracy wyróżnia się Cost Per Sale (CPS) i Cost Per Lead (CPL).

Cost Per Sale – prowizja od sprzedaży

Cost Per Sale (CPS) to model rozliczeń najczęściej wykorzystywany w branży e-commerce. Reklamodawca wypłaca prowizję wydawcy, jeśli doprowadził on do sprzedaży w sklepie reklamodawcy. To sytuacja korzystna dla obu stron. Reklamodawca ponosi koszty wyłącznie od reklamy, która doprowadziła do sprzedaży. Wydawca zarabia, jeśli skutecznie przekona użytkownika do zakupu produktów reklamodawcy. To zadanie jest łatwiejsze, jeśli wydawca precyzyjnie dopasuje polecane produkty do publikowanych przez siebie treści. Taka strategia przekłada się na wysokie konwersje, a co za tym idzie na wyższe zarobki.

Przykład 1.

Właściciel sklepu internetowego sprzedającego obuwie chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów. W związku z tym rejestruje się w sieci afiliacyjnej jako reklamodawca i uruchamia program partnerski. Kasia prowadzi kanał na YouTube, w którym poleca modne stylizacje. Postanawia monetyzować swoje działania, dlatego dołącza do sieci afiliacyjnej jako wydawca. Znajduje program partnerski wcześniej wymienionego sklepu z obuwiem i wysyła prośbę o dołączenie do programu. Po akceptacji prośby Kasia pobiera linki afiliacyjne do produktów ze sklepu i umieszcza je w swoich treściach video.

W momencie gdy użytkownik oglądający film Kasi wejdzie na stronę internetową reklamodawcy poprzez link afiliacyjny i dokona zakupu, Kasia otrzyma prowizję ustaloną w warunkach programu partnerskiego. Właściciel sklepu jest zadowolony ze zwiększonej sprzedaży, a Kasia zarabia prowizję od sprzedaży produktów, które polecała.

Przykład 2.

W warunkach programu partnerskiego sklepu z ubrankami dla dzieci i niemowląt ustalono prowizję za sprzedaż w wysokości 10%. Dominika prowadzi blog parentingowy, dlatego dołączyła do tego programu partnerskiego i zaczęła polecać ubranka z tego sklepu w swoich wpisach blogowych. Czytelniczki bloga wykazały spore zainteresowanie i w ciągu tygodnia zrobiły zakupy na łączną kwotę 8 000 zł. Dzięki temu blogerka zarobiła 800 zł w ciągu 7 dni.

Cost Per Lead (CPL)

Cost Per Lead polega na wynagrodzeniu wydawcy za dostarczenie akcji określonej w warunkach programu, czyli dostarczeniu tak zwanych leadów sprzedażowych. Ten model rozliczania najczęściej wykorzystuje się podczas promowania kursów, kredytów hipotecznych, kont bankowych czy budowania bazy mailingowej.

Przykład:

Według warunków programu partnerskiego banku X wydawca otrzyma 100 zł za każdy poprawnie wypełniony i wysłany formularz kontaktowy dotyczący kredytu hipotecznego. Marcin, podcaster finansowy, dołączył do tego programu partnerskiego i przygotował ranking kredytów hipotecznych. W opisie odcinka zamieścił linki do analizowanych banków oraz do formularza banku X. Jego słuchacze wysłuchali podcastu, a 15 z nich wypełniło formularz, dzięki czemu podcaster zarobił 1500 zł.

Lead sprzedażowy to dane osoby lub firmy pozostawione na dedykowanej stronie. Umożliwiają one późniejszy kontakt i przedstawienie oferty sprzedażowej.

Modele mieszane

Cost Per Sale i Cost Per Lead to podstawowe modele wykorzystywane w systemie afiliacyjnym. Poza nimi używa się także innych – hybrydowych rozwiązań, w których na różne sposoby można łączyć modele CPS, CPL i CPC (Cost Per Click). Sieć afiliacyjna posiada narzędzia, dzięki którym możliwe jest różnicowanie stawek na wybrane produkty, czy wynagradzanie najlepszych wydawców tak zwanymi stawkami premium. Wówczas reklamodawca optymalizuje koszty, ponieważ przyznaje niższą prowizję za produkty z niską marżą własną, ale jednocześnie hojniej wynagradza wydawców, którzy są najmocniej zaangażowani, a ich skuteczność jest najbardziej wartościowa.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zwiększania sprzedaży!
Kliknij tutaj i odkryj więcej!
WYPRÓBUJ ZA DARMO!

Afiliacja – od czego zacząć?

Z perspektywy reklamodawcy uruchomienie programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej nie jest w żadnym stopniu skomplikowane. Sieć dostarcza pełne oprogramowanie, a reklamodawca otrzymuje kompletne wskazówki dotyczące procesu uruchomienia programu. Zapewnia także funkcjonalny panel administracyjny, dzięki któremu może analizować, optymalizować i rozwijać współpracę z wydawcami.

3 kroki do uruchomienia programu partnerskiego:

  1. Podpisanie umowy z siecią afiliacyjną.
  2. Określenie warunków programu partnerskiego (m.in. stawki prowizji dla wydawców).
  3. Implementacja kodu śledzącego na swojej stronie.

Po wykonaniu tych trzech prostych kroków reklamodawca uzyskuje pełny dostęp do panelu administracyjnego. To tam reklamodawca zarządza programami partnerskimi i rozlicza się z wydawcami. Panel reklamodawcy umożliwia też akceptacje prowizji i próśb wydawców o dołączenie, ale też zapraszanie tych, z którymi chciałoby się nawiązać współpracę. W panelu dostępne są szczegółowe statystyki ruchu i transakcji generowanych przez wydawców.

sieć afiliacyjna - panel

Rejestracja reklamodawcy w sieci afiliacyjnej wiąże się też z dostępem do kilkutysięcznej bazy wydawców. Każdy z nich jest zarejestrowany w sieci afiliacyjnej i doskonale wie jak współpracować w modelach efektywnościowych.

Sieć afiliacyjna – główne korzyści dla właścicieli sklepów

Prowadzenie programu partnerskiego jest możliwe bez nawiązywania współpracy z siecią afiliacyjną. Dołączenie do niej nie jest konieczne, ale niesie za sobą wiele korzyści. Właściciel sklepu internetowego, który zdecydował się na samodzielne uruchomienie programu partnerskiego ma przed sobą wiele wyzwań. Przede wszystkim musi zająć się kwestią techniczną uruchomienia programu. Następnie samodzielnie znaleźć wydawców, zaprosić ich do współpracy, a także kontaktować się i rozliczać indywidualnie z każdym z osobna.

Wymienione działania znacznie usprawnia i przyspiesza współpraca z siecią afiliacyjną. Oprócz tempa rozwoju i niższych kosztów prowadzenia programu partnerskiego rejestracja w webeAds niesie ze sobą jeszcze wiele innych korzyści.

Kilka tysięcy wydawców w jednym miejscu

Rejestracja w sieci afiliacyjnej jest równoznaczna z dostępem do kilkutysięcznej bazy wydawców. Wydawcy doskonale wiedzą jak współpracować w modelu CPS i gdy uznają warunki programu za atrakcyjne, zgłaszają swoją chęć do promowania produktów. Jednocześnie reklamodawca może samodzielnie zapraszać wybranych wydawców do programu.

Szerokie spektrum narzędzi afiliacyjnych

Efektywna współpraca i wzrost sprzedaży są łatwiejsze do osiągnięcia dzięki szeregowi narzędzi afiliacyjnych, do których mają dostęp wydawcy zarejestrowani w sieci afiliacyjnej. Dostęp do nich jest zupełnie darmowy, a korzystanie z nich jest proste i nie wymaga posiadania specjalnych umiejętności czy wiedzy. Linki afiliacyjne to najczęściej używane narzędzie, a zarazem dające najwięcej możliwości. Do dyspozycji wydawców są jeszcze widgety produktowe, pliki XML, rotatory banerów czy kody rabatowe.

Zbiorcze rozliczanie prowizji

Zbiorowe rozliczanie z wydawcami to ogromna zaleta uruchomienia programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej. Dzięki temu reklamodawca nie musi rozliczać się z każdym z wydawców z osobna. To sieć afiliacyjna zajmuje się rozdzielaniem środków, zaraz po opłaceniu przez reklamodawcę faktury zbiorczej.

Wsparcie affiliate managerów

WebeAds to platforma dla reklamodawców, którzy decydują się na samodzielne uruchomienie i prowadzenie programu partnerskiego. Dla tych, którzy potrzebują pomocy w działaniach afiliacyjnych zaleca się skorzystanie z podstawowej wersji współpracy z webePartners, w której proces uruchamiania programu przeprowadza się z pomocą naszego account managera. Oprócz tego program partnerski reklamodawcy jest pod opieką affiliate managerów, którzy dbają o budowanie sieci wydawców i rozwój programu.

korzyści dla reklamodawcy

Sieć afiliacyjna – korzyści przyciągające wydawców

Proces rejestracji w sieci afiliacyjnej webePartners zajmuje wydawcom około 30 sekund. Rejestracja otwiera wydawcom dostęp do wielu darmowych funkcji i narzędzi.

Dostęp do programów partnerskich

Sieć afiliacyjna udostępnia wydawcy setki programów partnerskich w jednym miejscu. Wydawca może wysyłać prośby o dołączenie do dowolnej liczby programów i wybierać takie, których tematyka pokrywa się z jego działalnością online. Dostęp do wielu ofert jednocześnie pozwala na łatwe porównywanie ofert i warunków programów oferowanych przez reklamodawców zarejestrowanych w sieci afiliacyjnej.

Darmowy dostęp do narzędzi afiliacyjnych

Efektywną współpracę afiliacyjną umożliwiają takie narzędzia jak linki afiliacyjne, widgety produktowe, pliki XML, rotatory banerów czy kody rabatowe. Dzięki nim wydawcy mogą promować produkty reklamodawcy na swoich powierzchniach. Narzędzia te pełnią jeszcze jedną rolę – umożliwiają zliczanie ruchu i transakcji generowanych przez wydawcę. Te dane pozwalają sieci afiliacyjnej dostarczać szczegółowe statystyki, które ułatwiają optymalizację działań reklamowych.

Zero formalności i dowolność w prowadzeniu działań

Wydawcy mogą nawiązywać współpracę z dowolną liczbą reklamodawców bez jakichkolwiek niepotrzebnych formalności! Wydawcy nie muszą podpisywać żadnych umów o współpracę. Dołączenie do programu wymaga wyłącznie rejestracji w sieci afiliacyjnej oraz akceptacji warunków programu partnerskiego. Co więcej, wydawcy otrzymują pełną dowolność, co do tego jaki produkt, komu i w jaki sposób reklamują. Mogą użyć do tego dowolnych narzędzi afiliacyjnych i nie muszą osiągać żadnych progów efektywnościowych. W każdym momencie mogą też zrezygnować ze współpracy i to bez podawania przyczyny.

Długa i perspektywiczna współpraca

Program partnerski to nie sprint, a raczej maraton, który trwa miesiące, a czasem nawet lata. Dlatego wydawcy mają czas na spokojne testowanie swoich działań do momentu, aż znajdą te, które przynoszą im najwięcej prowizji. Nie ma ograniczeń jeśli chodzi o liczbę reklamodawców, z którymi współpracuje wydawca czy programów partnerskich, do których dołączył. Długi horyzont czasowy pozwala także zbudowania dobrych relacji i skutecznej komunikacji, a to przekłada się pozytywnie na współpracę reklamodawców z wydawcami.

korzyści dla wydawcy